Veterinární služby – Gastroenterologie

Nemoci trávicího traktu řešíme denně. Patří mezi jedny z nejčastějších obtíží, které postihují naše pacienty. Vyšetření trávicího traktu začíná pečlivým zjištěním anamnézy, která dokáže přinést velmi důležité informace ohledně příčiny obtíží. Klinickým vyšetřením pak lze prohlídnout tlamu a hltan, prohmatat oblasti krku a dutiny břišní, a případně rektálním vyšetřením prohlídnou konečník. Jako pomocná vyšetření volíme vyšetření trusu, vyšetření krve, sonografické a rentgenologické vyšetření, důkladné vyšetření tlamy a hltanu v sedaci. Specializovaným vyšetřením trávicího systému je endoskopické vyšetření.

Nemoci trávicího traktu se projevují:

• nechutenstvím
    • zvracením
    • průjmem
    • plynatostí
    • přitomností hlenu nebo krve ve stolici
    • hubnutím a ztrátou kondice
    • bolestivostí a s tím často abnormální postoj nebo chování

K náplní naší práce v oblasti gastroenterologie patří:

• řešení akutních nebo chronických průjmů, zvracení, nechutenství
    • patří zde i problematika nemoci jater a slinivky břišní (její exokrinní funkce) – lipidoza jater, diagnostika portosystemických zkratů, exokrinní infuficience slinivky břišní
    • diagnostika a léčba parazitóz trávicího traktu
    • nemoci jícnu – megaesofagus, cizí tělesa v jícnu
    • nemoci žaludku – gastritidy, cizí tělesa v žaludku, nádory žaludku,
    • onemocnění tenkých a tlustého střeva – enteritidy, cizí tělesa, invaginace, nádory střev,
    • autoimunitní nemoci

Jedním z častých problému zažívacího ústrojí je akutní zánět žaludku a střev. Hlavními příznaky jsou opakované zvracení a průjem s náhlým začátkem. Zpočátku mohou zvratky obsahovat natrávenou potravu, později bezbarvou nebo žlutě zpěněnou tekutinu s příměsí hlenu, někdy i krve. Obvykle o něco později se přidává průjem. Bývá kašovitý až vodnatý, někdy i hemoragický. Dalšími projevy jsou nechutenství, apatie, snaha nadměrně pít, plynatost, bolestivost břicha a různý stupeň dehydratace. Nevolnosti, plynatost a kolikové bolesti jsou příčinou třesu a hrbení.

Při klinickém vyšetření je možné pozorovat bolestivost břicha při pohmatu a zesílené střevní kličky. Mezi příčiny řadíme alimentární vlivy (nadměrný příjem krmiva, náhlé změny krmiva nebo krmé dávky, nevhodné krmivo), intoxikace (návnady, čistící prostředky, motoristické chemikálie, hnojiva), parazitární (giardie, tenkohlavci, mechovci), virové a bakteriální příčiny. K těmto obtížích můžou vést i systémové příčiny – np. akutní selhání ledvin nebo jater, akutní pankreatitida a další. Často se stává, že konkrétní příčinu se nepodaří zjistit. Ale spíše než o její určení jde o vyloučení nebezpečných stavů.

Terapie je založena na řadě chovatelských a medikamentózních opatření. Většinu lehkých gastroenteritid zvládneme pouze hladovkou a dietetickými opatřeními. Velmi důležitá je na začátek hladovka, která by u dospělého zvířete měla trvat alespoň 24 hodin. Současně s tím zvířeti podáváme často velmi malé dávky vody, abychom zabránili jednorázovému příjmu většiho množství tekutin. Pokud se zvíře nechová apaticky, lze tímto způsobem zahájit domácí léčbu. Pokud se zvíře chová apaticky, je vysláblé nebo je to štěně, doporučuje se veterinární prohlídka. Zde se léčba většinou doplní o léky na zklidnění podráždění a léky proti zvracení. V případech, kdy je zvíře výrazně dehydratované, je vhodné zvířeti podat infuzní terapii.